در این مطالعه اندازه گیری 11 شاخص کیفی 200 هلو در مدت 48 ساعت انجام شد. دادههای شاخص کیفیت نرمالسازی شدند و مقادیر پرت حذف شدند.
یک شبکه عصبی BP در MATLAB برای پیشبینی سفتی هلوهای تازه از روی خواص دی الکتریک آنها ساخته شد و نسبت برازش کلی مقادیر پیشبینیشده و مقادیر مشاهدهشده 86.9 درصد بود. لازم به ذکر است که تجارت هلو درختی ایرانی بسیار رواج یافته و از این نظر شاهد رتبه قابل قبولی در سطح جهانی می باشیم.
نتایج PCA نشان داد که واریانس تجمعی توضیح داده شده توسط پنج مؤلفه اصلی اول 85 درصد است که نشان میدهد پنج مؤلفه اول بیشتر اطلاعات 11 شاخص اصلی را به دست آوردهاند.
بر اساس خوشه بندی k-means داده های نرمال شده از 11 شاخص، 190 هلو به پنج خوشه به ترتیب شامل 24.7، 19، 14.2، 21.6 درصد و 20.5 درصد از نمونه ها تقسیم شدند. میوه ها در انواع مختلفی موجود هستند یکی از انواع پر طرفدار هلو انجیری، هلو انجیری زعفرانی است.
میانگین نمره جامع برای هر خوشه محاسبه شد. کیفیت هلو تازه خوشه 1 بهترین و کیفیت هلو تازه خوشه 4 بدترین بود.
تطابق ضعیف بین نمرات جامع و درصد مساحت سطح قرمز نشان داد که سطح قرمز مبنای خوبی برای چیدن هلو تازه برای مصرف کنندگان نیست.
این مطالعه نشان میدهد که خواص دیالکتریک را میتوان برای پیشبینی سفتی هلوهای تازه مورد استفاده قرار داد، و یک مدل ارزیابی و درجهبندی را بر اساس شاخصهای متعدد توصیف میکند.
این مدل روشی علمی، عینی و عملی برای مطالعه و طبقهبندی کیفیت هلو تازه ارائه میکند. مرجعی برای ارزیابی پیشنهادی کیفیت در سایر مواد غذایی و تضمین فنی ایمنی مواد غذایی برای حمایت از حقوق مصرف کننده ارائه می دهد. هلو آبدار سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی و ترکیبات مفید گیاهی است؛ هلو دارای مقدار زیادی فیبر است.
این تحقیق یک مبنای فنی برای تشخیص خواص دی الکتریک مربوط به کیفیت میوه فراهم می کند که تمرکز مهم مطالعات آینده خواهد بود.
بر اساس این تحقیق، روشهای تشخیص کیفیت میوه راحتتر و مؤثرتر توسعه داده خواهد شد که پشتیبانی فنی برای ارزیابی پس از برداشت و طبقهبندی میوهها در کارهای آینده ارائه میکند.
سطح قرمز لزوماً با بهبود کیفیت هلو تازه مطابقت ندارد. اگرچه تعداد نمونههای خوشهها مشابه بود، اما نسبت نمونههای با مساحت قرمز کمتر از 70 درصد در خوشه 4 (پایینترین خوشه با کیفیت) تنها 10 درصد بود، در حالی که نسبت نمونههایی با بیش از 80 درصد مساحت قرمز در خوشههای 1 و 3 (با کیفیت ترین خوشه ها) 34.9 درصد بود. هلو قرمز محصولی است که بازار خوبی در سایر کشورها دارد و می توان حجم زیادی از تولیدات کشورها به آن ها صادر کرد.
بنابراین نسبت سطح قرمز مبنای مناسبی برای چیدن هلو تازه برای بازار مصرف نیست و روش پیشنهادی بر اساس عوامل متعدد مؤثرتر و قابل اعتمادتر است.
- منابع:
- تبلیغات: